Del 1. Återträning efter graviditet.

Författare: Sandra Jansson

Att ha genomgått en graviditet och förlossning utgör inte per automatik att du nu plötsligt ingår i en
homogen grupp där alla medsystrar har mötts av samma scenario av kroppsliga förändringar och
livspussel. Lika mycket som var kvinna är en individ med sin historia och kroppsliga besvär är varje
mamma det. Därför kommer återhämtningstiden efter en förlossning variera stort vilket beror på hur
graviditeten har varit, hur förlossningen blev, hur barnet mår och hur livet ser ut i stort. För vissa går
allt lätt och ledigt medan för en andra är det en tuff tid som kantas av stora utmaningar av olika
karaktärer. Ingen är rätt eller fel, de är båda är lika reella fast motsatta.

Det som likväl är likartat emellan kvinnorna är flertalet kroppsliga förändringar under och efter. För
att hjälpa dig att hitta tillbaka till din starka kropp tänker jag gå igenom i stora drag vilka förändringar
som sker under graviditeten, hur kroppen reagerar på de förändringarna och återhämtar sig. Många
av de kvinnor jag träffat har hjälpts av ökad förståelse för förändringarna i deras väg tillbaka till att
återskapa stödet av bäckenbotten och bålmusklerna. Till att hitta den lätta men uthålliga aktiviteten,
och att ge kroppen tid i återhämtningen.

Del 1 fokuserar på förändringarna som sker under graviditet och del 2 på tiden efter förlossning med
tips och råd om hur du ska tänka och strukturera upp din återträning. Är det några frågor,
funderingar eller önskar boka en tid för undersökning och hjälp. Tveka inte att kontakta mig.

Sandra Jansson – 072-9446153 – sandra@osteopatlandslaget.se


Hormonella förändringar.
Vid graviditetens start höjs nivåerna av progesteron, östrogen och relaxin i kroppen. Progesteron &
östrogen är graviditetsbevarande hormoner som hjälper mammans kropp att ta hand om de
förändringar som sker för att kvinnans och barnets hälsa ska bestå. Bland annat optimeras hjärt- och
lungsystemet via ökning av hjärtats kapacitet, förbättring av blodcirkulationen, ökning av mängden
blodplasma samt röda blodkroppar, förbättrad syreupptagningsförmågan och gör kroppen mer
känslig för koldioxid.

Dessa positiva förändringar i kroppen kvarstår i cirka 6-12 mån efter förlossning. Så det är inte konstigt om man känner sig energisk och har lust till aktivitet när hjärt- och lungkapaciteten är förhöjd och man inte längre bär på den extra vikt samt den begränsande mage som fanns under graviditeten. Men det är inte alltid som den fysiska kroppen hänger med eller egentligen skulle klara av den aktiviteten och belastningen för dess förändring har varit av ett annat slag.

Här spelar det tredje hormonet relaxin in. Relaxinets nivåer förhöjs även de i början av graviditeten
och toppar två gånger vid v. 14 och precis innan förlossning för att skapa plats för barnet under
graviditeten och förbereder samt möjlig gör för förlossning. Relaxin påverkar spänningsgraden i
muskulatur och bindväv vilket leder till att bukhinnan förlängs och bäckenets stabila leder blir lite
rörligare. Men påverkan är inte endast lokal utan flera kvinnor kan rapportera om att deras fötter har
blivit större efter en graviditet.

Efter förlossning sjunker nivåerna av relaxin men de förändringar som har skett i muskler och bindväv
de försvinner inte direkt. Det tar tid att återhämta dessa förändringar som har skett under 9 mån,
exakt hur lång tid finns inga tydliga svar på. Troligen för att det finns flera faktorer och individuella
skillnader som påverkar, men rekommenderar att vara försiktig i leders ytter läge i 8-12 v efter
förlossning.

Mekaniska faktorer
Alla gravida kvinnor upplever under nio månader kroppsliga förändringar i att det inre trycket ner
mot bäckenbotten ökar och att det sker i förlängning i muskulatur och fascia runt mage, bäckenet
och ryggen. Det sker även en kroppslig anpassning till den förändrade tyngdpunkten som skiftar
positionen av bäckenet, ryggraden upp till huvudet och påverkar rörlighet runt bröstryggen.

Det är helt individuellt hur stora förändringarna blir och påverkas av kvinnans möjlighet till
aktivitet och träning under graviditeten. Träning och fysisk aktivitet leder till att bäckenbotten- och
magmuskulaturen arbetar aktivt att hålla magen uppe och inne vilket avlastar delvis magens tryck på
bindväven, tex linea alba stråket. Fysisk aktivitet gör även att nervkommunikationen mellan hjärna
och muskler hålls aktiva. Vissa kvinnor har stora smärtbesvär under graviditeten som begränsar
hennes möjlighet att vara aktiv, tänk då extra på att ta det gradvis efter förlossning.

Läs del 2. Återträning efter graviditet

Sandra Jansson
Medicinsk Massageterapeut & Cert. MammaMageTränare
072-9446153
sandra@osteopatlandslaget.se

Bokadirekt

Kommentera