Återkommande ländryggsmärta

Återkommande ländryggsmärta

”Jag älskar att spela paddeltennis. Under tiden jag spelar känner jag mig stark och har inte ont. Men efteråt får jag ofta ont i ländryggen. Den sitter som ett band längst ner i ryggen och jag är rätt stel morgonen efter. Några dagar senare känns det bättre och jag kan spela utan större problem igen. Sen är det samma visa igen”

Här nedan kommer vi svara på:

  • Vilka symtom uppstår vid återkommande ländryggsmärta?
  • Vad orsakar återkommande ländryggsmärta?
  • Hur behandlar man återkommande ländryggsmärta?
  • Hur kan man förebygga återkommande ländryggsmärta

Symtom vid återkommande ländryggsmärta?

  • Diffus, molande smärta i ländryggen som antingen är konstant eller återkommande.
  • Uppstod efter ett tydligt trauma eller smygande.
  • Kan vara relaterad till en specifik rörelse eller aktivitet. För vissa lättar det när slutar, för andra sitter det i efter.
  • Smärta och ömhet vid palpation av området när personen är i en smärtperiod.

Vad orsakar återkommande ländryggsmärta?

Varför får just jag ländryggsmärta? Riskfaktorer:

  • Du utsätter kroppen för tung och/eller repetitiv belastning regelbundet.
  • ”Felaktiga” rörelsemönster eller teknik
  • Svaghet eller stelhet i Bål, ben, höfter och ländrygg.
  • Livsstils- och psyckosociala faktorer: som rädsla, stress, för lite sömn, trötthet oro och ångest generellt men också relaterat till sin smärta.
  • Genetik.

Vill du ha hjälp med din ländryggsmärta idag?


Hur behandlar man återkommande ländryggsmärta?

Till att börja med så gäller det att utesluta de allvarligaste orsakerna till ländryggsmärtan. Därefter går terapeuten vidare och ser vilka andra faktorer som kan vara orsaken just din ländryggsmärta. Terapeuten ser över funktionen i leder och muskulatur för att därefter behandla det som är relevant för just dig. Behandlingstekniker som ofta används är manipulationsbehandling, mobilisering, mjukdelsbehandling, massage och akupunktur. Läs mer om vad dessa tekniker är här.

Efter behandlingen får du hjälp hur du ska röra dig i vardagen, rehabiliteringsövningar och hur du ska stegra din rehab och träning. Samt vad du kan göra för att det inte ska komma tillbaka.

Hur kan jag förebygga återkommande ländryggssmärta?

Det är viktigt att få förståelse för vad som orsakar och bidrar just dina besvär. Negativa tankar, känslor bidrar till en nedåtgående spiral och återkommande besvär. Stress och oro kring ditt besvär leder till ett muskelförsvar och spänningar som ofta leder till mer smärta och känslighet för smärta i området.

Hur kan du hjälpa dig själv? Är livs- och psykosociala faktorer en del av besväret, hur kan dessa ändras, stöttas eller accepteras. Utbildning och förståelse av din situation är något som hjälper dig framåt. Hur djup din förståelse om ditt besvär ska vara skiljer sig otroligt mycket från person till person. För vissa räcker det med lite, andra behöver mer.

Se över vilka saker/aktiviteter du gör idag som kan behöva juteras eller be någon annan hjälpa dig med.

Behöver du börja med styrketräning eller rörlighetsträning? Delar som är bra att stärka upp för att förebygga ländryggsmärta är framförallt bålträning och benstyrka men även generell styrketräning för hela kroppen. Stelheter vi ofta ser är i höftböjare, säte, framsida lår och baksida lår.


Vill du ha hjälp med din ländryggsmärta eller annat besvär. Boka din tid via vår:


Har du frågor om dina besvär. Tveka inte att kontakta oss:

Alternativt maila oss på : info@osteopatlandslaget.se