Perfect stretch

Syfte

Rörlighet för höfter och bröstrygg. Stabilitet och kontroll av bål och skulderblad, axeln.

Tips

Försök hålla ett parallellt bäcken, tårna peka framåt.
Sjunk ner med höften. Rotationen ska ske i bröstryggen, tänk att bröstbenet ska roteras uppåt.
Axeln i botten ska vara aktiv i skulderblad, axel, armbåge, hand.

Utförande

1. Haka mot bröstet, rulla kota för kota ner mot golvet
2. Gå ut i en armhävningsposition
3. Höger fot bredvid höger hand – Sjunk ner med höften. Stanna här en stund.
4. Höger hand upp mot taket – rotera i bröstryggen
5. Sedan ner med samma armbåge ner i golvet. Upprepa 3gånger.
6. Sätt i vänster knä i golvet, sträck ut främre (höger knä) – stretch av höger baksida.
7. Böj på främre knä igen, kom upp med överkroppwn – stretch av höft böjare.
8. Kom tillbaka till armhävningsposition – rulla upp kota för kota.
9. Sätt händer i ländryggen – luta dig bakåt.

Skalning

Sätt bakre knät i golvet, böj den övre armbågen och lägg den övre handen mot axeln.